
SUPREME COURT OF NEW JERSEY
Disciplinary Review Board
Docket No. DRB 15-134
District Docket No. XIV-2012-0538E

IN THE MATTER OF

JAY JASON CHATARPAUL

AN ATTORNEY AT LAW

Decision

Argued: September 15, 2015

Decided: December 14, 2015

Isabel McGinty appeared on behalf of the Office of Attorney
Ethics.

Respondent appeared pro se.

To the Honorable Chief Justice and Associate Justices of

the Supreme Court of New Jersey.

This matter was before us on a recommendation for a

censure, filed by a special ethics master. It arose out of



respondent’s conduct in (I) publishing, on his law firm’s

website, an article about a discrimination case that he had

instituted on a client’s behalf and in which he made comments

about the judge who had presided over the trial, (2) failing to

remove the article from the website, as required by the terms of

the settlement agreement executed by the parties, and (3)

failing    to    comply with    the    RPCs    governing attorney

advertisements. We determined to impose a reprimand.

The Office of Attorney Ethics (OAE) charged respondent with

having violated eleven RPCs, eight of which were charged twice.

In each of the first two counts of the second amended ethics

complaint, he was charged with having violated RP___~C 3.2 (failing

to treat with courtesy and consideration all persons involved in

the legal process), RP___~C 7.1(a)(1) (making a communication about

a matter in which the lawyer has a professional involvement that

contains a material misrepresentation of fact or law, or omits a

fact necessary to make the statement considered as a whole not

materially misleading), RPC 7.1(a)(2) (making a communication

about a matter in which the lawyer has a professional

involvement that is likely to create an unjustified expectation

about results the lawyer can achieve, or states or implies that

the lawyer can achieve results by means that violate the RPCs or

2



other law), RPC 7.2(a) (requiring all advertisements to be

"predominantly informational"), RPC 7.2(b) (failing to retain a

copy or recording of an advertisement or written communication

for three years after its dissemination along with a record of

when and where it was used), RPC 8.2(a) (making a false

statement, or a statement with reckless disregard as to its

truth, concerning the qualifications of a judge), RP__~C 8.4(c)

(engaging in conduct involving dishonesty, fraud, deceit or

misrepresentation), and RPC 8.4(d)    (engaging in conduct

prejudicial to the administration of justice). The third count

charged respondent with having violated RP_~C l.l(a) (exhibiting

gross neglect), RPC 1.2(a) (failing to abide by the client’s

decisions    concerning    the     scope    and    objectives     of

representation), and RP__~C 1.6(a) (revealing information relating

to the representation of a client without the client’s consent).

In imposing a censure, the special master found that

respondent had violated RP___qC l.l(a), RP___~C 3.2, which the special

master characterized as the failure to expedite litigation, RP__~C

7.2(b), and RPC 8.4(d). In choosing to impose a reprimand, we

found that respondent had violated only RPC 1.6(a) and RPC

7.2(b).



Respondent was admitted to the New Jersey bar in 1996. At

the relevant times, he maintained an office for the practice of

law in North Bergen.

In 2003, respondent received a reprimand, on a motion for

reciprocal discipline, stemming from a New York matter, for

failure to maintain the confidences of a client (RPC 1.6(a)),

failure to adequately supervise a non-lawyer employee (RPC

5.3(a)), failure to take remedial action with respect to a non-

lawyer employee’s misconduct (RPC 5.3(c)(2)), commission of a

criminal act that reflects adversely on the lawyer’s honesty,

trustworthiness or fitness as a lawyer (RPC 8.4(b)), and RPC

8.4(d). In re Chatarpaul, 175 N.J. 102 (2003). Specifically, in

an effort to collect a legal fee, respondent wrote a threatening

letter to the client, under the signature of a non-lawyer

employee, whom he directed to sign the letter. Respondent also

directed his sister, another non-lawyer employee, to hand-

deliver a similarly threatening letter to the client at his

home. Finally, respondent sent a letter to a bank, enclosing

documents pertaining to a criminal court complaint against the

client, taken from a record that had been sealed.

In this disciplinary matter, at some point prior to 2012,

respondent undertook the representation of Rameena Khan in a

4



civil action captioned Rameena Khan v. Rite Aid Corp., which was

venued in the Superior Court of New Jersey, Law Division, Hudson

County (the Khan case). In that matter, Khan alleged that Rite

Aid and the other defendants had discriminated against her on

the basis of age, race, sex, and ethnicity or national origin,

in violation of the New Jersey Law Against Discrimination.

The Honorable Christine A. Farrington, J.S.C., presided

over the jury trial, which commenced on March 5, 2012 and

concluded on March 20, 2012, when the jury returned a verdict in

favor of the defendants. On April 4, 2012, respondent filed a

notice of appeal with the Appellate Division of the Superior

Court of New Jersey.

While the appeal was pending, the Khan case settled. On May

21, 2012, Khan and respondent signed a settlement agreement and

general release, which included the following provision:

Plaintiff’s Attorney agrees that as of the
execution of this Agreement, it [sic] has
removed: (a) any and all articles, blogs, or
other writings that have been authored,
posted, publicized or controlled by it
[sic], which disparage or discuss the
Lawsuit, Complaint, Federal Action, Amended
Complaint, the Trial or the Appeal in any
manner whatsoever, from the Internet and
elsewhere, including but not limited to the
articles attached hereto as Exhibit A; and
(b) all hyperlinks and references to said
articles from the Internet. In addition,



[respondent] agrees not to write any further
articles or blogs, or make any non-
privileged     statements,     regarding     or
referencing the Lawsuit, the Complaint, the
Amended Complaint, the Federal Action, the
Trial or the Appeal.

[SF~III (emphasis in original).]

On May 31, 2012, at respondent’s request, the appeal was

dismissed, with prejudice.

The "articles" referred to in the above provision included

one that appeared on the website of respondent’s law firm,

http://chatarpaullaw.com (the law firm’s website), under the

title "Case Against Rite Aid Corporation for Age and Sex

Discrimination" (the Khan article).2

The Khan article summarized the facts underlying Rite Aid’s

termination of Khan’s employment, the denial of her unemployment

compensation claim, and the subsequent hearing before the State

of New Jersey Department of Labor, followed by a summary of

i "SF" refers to the Stipulated Facts, executed by the
parties in April 2014, which is Ex.P4.

2 The law firm’s website also contained a hyperlink to a
blog that appeared on a different website that hosts blogs
(www.blogger.com), as well as to Facebook and other third-party
websites, such as those maintained by federal, state, and local
governments.

6



another case against Rite Aid, filed by Joanne Lazzaro, whose

employment had been terminated by the two "upper management

corporate officers" who had terminated Khan’s employment.

Respondent was not involved with the Lazzaro case.

The final sections of the Khan article summarized the

defendants’ summary judgment motion, filed in the Lazzaro case,

which was decided by the Honorable Maureen B. Mantineo, J.S.C.,

as well as the errors purportedly committed by Judge Farrington

in the Khan case. These sections also provided some detail about

the backgrounds of both judges.

With respect to Judge Mantineo, the Khan article stated:

The summary judgment motion was decided by
the Hon. Maureen Mantineo. Judge Mantineo
has been a New Jersey Superior Court judge
for more than I0 years. She is a well-
respected judge who is held in high esteem
by lawyers and litigants appearing before
her. In fact, in the N.J. Superior Court
Judicial Survey, lawyers appearing before
her have consistently rank [sic] her ist in
her superior knowledge and skills in
handling complex legal issues, fairness in
weighing evidence and arguments, respect for
lawyers and litigants appearing before her,
and her positive demeanor, fairness and lack
of bias in her rulings.



The Khan article also stated that Judge Mantineo had

rejected the defendants’ arguments, and that she had ruled in

the plaintiff’s favor "as to pretrial motions."

With respect to Judge Farrington, the Khan article stated:

At trial, the case was assigned to Judge
Christine Farrington. Judge Farrington was
recently appointed as a judge of the
Superior Court and took the bench in June
2010. Prior to being appointed judge, Judge
Farrington spent 10 years as deputy counsel
for the Port Authority of New York and New
Jersey and worked in claims administration,
risk management and environmental matters.
During the trial, Judge Farrington made
various prejudicial comments suggesting lack
of impartiality, improperly excluding [sic]
evidence and testimonies, etc., which are
the subject of a pending appeal. Judge
Farrington excluded various documents and
testimonies,     including     documents     and
witnesses relating to the unemployment
appeals hearing, documents and witnesses
relating to Ms. Lazzaro [sic] termination
and replacement, and other matters that are
the subject of an appeal. The plaintiff’s
position is that the jury’s verdict in favor
of Rite Aid was the product of many errors
of the trial judge, including various
comments suggesting favoritism towards the
position of Rite Aid. The plaintiff is
confident that the appellate courts would
[sic] grant a. new trial based on these
perceived errors.

[SF~30.]

In the first count of the second amended complaint, the OAE

alleged that the publication of the Khan article violated RPC

8



3.2, RP_~C 7.1(a)(1), ~ 7.1(a)(2), RP_~C 7.2(a), RP___~C 7.2(b), RP___~C

8.2(a), ~ 8.4(c), and RP___~C 8.4(d). The second count alleged

that respondent violated the same RP__~Cs when, during the period

between April 8, 2013, when the OAE informed him that the Khan

article continued to appear on the law firm’s website, and

August 9, 2013, he claimed that he had removed the article in

May 2012 and that, when he searched for the article, it could

not be found.

Finally, the third count of the complaint alleged that,

prior to the publication of the Khan article on the law firm’s

website, respondent did not obtain his client’s consent.

Further, the continued presence of the article on the website,

after the settlement of the underlying litigation, was a breach

of the terms of the settlement agreement, which prohibited

disclosure and dissemination of the allegations made in the

underlying litigation, "except as required by law," and, without

his client’s consent, as it was contrary to the ..written

directions which Respondent had received from his client." Thus,

respondent violated RP_~C l.l(a), RP_~C 1.2(a), and RP__~C 1.6(a).
The special master presided over a two-day hearing, where

he received testimony from respondent and OAE information

supervisor Terry Herbert, who was qualified as the OAE’s

9



information technology expert. Because the disciplinary charges

stem from an internet article, the hearing focused heavily on

respondent’s use and knowledge of internet technology.

Herbert testified that Network Solutions, which hosted the

law firm’s website, was an internet host provider that leased

space on the internet to respondent. According to Herbert, an

internet host provider is akin to a cable or telephone company.

At the time the Khan case settled, the Khan article was

accessible on the law firm’s website, www.chatarpaullaw.com. By

clicking the "cases of interest" hyperlink, the user was taken

directly to a list of articles, including the Khan article. At

the end of the Khan article was another hyperlink that, if

clicked, displayed the decision of the Department of Labor’s

Appeals Tribunal Unit’s determination on Khan’s unemployment claim.

Respondent explained how he had created the website, guided

by Network Solutions. He selected a Network Solutions template,

which he described as "a very simple procedure," and followed

the directions, step by step. He described the process as "very

easy" and stated that one does not need "any experience in IT or

any education" to follow the procedure and create the website.

Respondent then explained the steps he took to remove the

Khan article from the law firm’s website, after the Khan case

I0



had settled. First, he clicked on the Network Solutions

hyperlink, which appeared at the bottom of every page on the law

firm’s website, then clicked on "manage account," followed by

"website builder tool" and "edit website," which took him to the

"control center screen." At that point, he selected the "edit

your website pages" option, which placed the law firm’s website

in "administrative page mode." Each of the law firm’s website

pages was listed there, including "cases of interest."

At the hearing, respondent demonstrated the remaining steps

he had taken to remove the Khan article by going to the law

firm’s website and clicking on an article from cnn.com (dubbed

"Nebraska federal judge"), which he had copied and pasted to the

"cases of interest" page. As he had done with the Khan article,

respondent clicked on the cnn.com article and dragged it to the

"delete page" option, at which point a dialogue box appeared and

asked whether he was sure that he wanted to delete the Nebraska

federal judge article. In order to delete the page, Network

Solutions took respondent to another website, ezsitedesigner.com,

which permitted him to carry out the change.

Based on respondent’s testimony, it appears that the

dialogue box, or, possibly, another dialogue box continued:

"Deleting a page permanently erases its content from your site.

ii



You can create another page in its place." In addition, it

stated: "Note: any images or files that were used in this

deleted page will not be deleted and are still accessible from

your files and photos library."

Next, respondent had to delete the hyperlink. To do that,

he returned to the edit page and clicked on "edit text," which

took him to "text editor." He highlighted the Nebraska federal

judge article, deleted it, and clicked on "continue." The final

step in the process was to "publish the changes," which he did

by clicking on "publish website," which was followed by a

message that read "[w]e have successfully published your site to

the internet."

This was the exact process that respondent followed when he

removed the Khan article from the law firm’s website. He stated

that all of the steps and the wording were the same on the date

he removed the Khan article, in 2012.

Respondent also testified about his efforts to remove

search words. At the time respondent published the Khan article,

he had inserted the keywords Chatarpaul, Rite Aid Corporation,

employment    discrimination,    age    discrimination,    and    sex

discrimination. After the Khan case had settled, respondent

deleted these keywords and clicked on "publish." He understood

12



that by clicking on "publish," the deletion was permanent. Thus,

although a search of those terms might have led to the law firm’s

website, the article would not appear because it had been removed.

Respondent claimed that he had followed these procedures

previously when he was required by other settlement agreements

to delete certain articles.3 Thus, he believed that he had

removed the Khan article from the law firm’s website and "the

entire internet," as the special master phrased it.

Herbert conceded that a user could not access the Khan

article on the law firm’s website because the hyperlink to the

article had been removed. As it turned out, the Khan article

remained accessible on the internet through other means, as

shown below.

This case was set in motion on August 30, 2012, more than

three months after the settlement agreement was executed, when

Judge Farrington submitted to the OAE a copy of the Khan

article, which she had printed on August 29, 2012. At that time,

the article was retrievable from the internet by adding

Respondent also removed the articles from his blog at
blogger.com.

13



"/riteaid.html" onto the law firm’s website http address, that is,

http://chatarpaullaw.com/riteaid.html.

The OAE sent the grievance to respondent on April 8, 2013.

In the letter transmitting the grievance, the OAE stated that

the Khan article had remained "published in full" on the law

firm’s website and enclosed printouts of the webpage,

http://chatarpaullaw.com/riteaid.html, as it appeared on August

29, 2012 and January 22, 2013.

In respondent’s April 23, 2013 reply to the grievance, he

asserted, in part: "With regard to the article on the website,

the article was removed from my website back in May or June

2012, when the case was resolved on appeal." Respondent explained:

My understanding is that it takes
Google and other internet websites several
months for the postings to be completely
removed from the internet because search
engines can still retrieve old postings from
internet      archives automatically. I
thoroughly checked my websites for the
article and it is not there.

[Ex.P7.]

When respondent replied to the grievance, in April 2013, it

did not occur to him to conduct a Google search because he

believed that the Khan article was not retrievable. He

understood that the process, which he had followed when he

14



removed the article from the law firm’s website, had removed the

article permanently. He explained:

This is what I’m trying to tell you.
You’re confusing my actions in removing from
the internet, from my computer, versus the
action -- versus the availability of the
article on internet. So when I received the
letter, of course, I went to my website, I
went to my administrative page, it wasn’t
there. And this is where I got confused. I
thought it was in a cache, that’s why I used
the word cache. I’m doing research, I’m
trying to understand why is it still there.

[IT239-II to 21.]4

Respondent did not recall having typed in the address

located on the printouts that the OAE had enclosed with the April

2013 letter, that is, http://chatarpaullaw.com/RiteAid.html, because

he did not access his website in that manner. Rather, he went into

the law firm’s website’s administrative account to delete articles.

Although respondent acknowledged that each of the August

2012 and January 2013 printouts reflected the "RiteAid.html"

address at the bottom, he pointed out that the OAE’s letter did

not direct him to the bottom of those pages or that particular

4 "IT" refers to the transcript of the August ii, 2014
hearing.

15



address. Thus, he concentrated on the content of the OAE’s

letter. He explained:

You didn’t point me out to Chatarpaullaw.com,
RiteAid.com, if you had wanted me to go and
to search for that article, then you should
have said that in your letter, so I would be
more clear as to what I’m supposed to do. But
you did not do that.

You just sent me a letter, send me a
response to it. There’s nothing in the letter
-- you gave me a copy of my article. I didn’t
look at the bottom of ~it. I just read the
article. Okay, so I’m thinking now that Judge
Farrington had some issue with the content of
the article. All of a sudden, you brought in
the removal of the article as an issue. You
didn’t do that at the beginning.

[2T56-9 to 23.]5

Respondent did not go to the http://chatarpaullaw.com/RiteAid.html

web address because the OAE’s letter did not refer to it. He

claimed that the letter neither revealed that the article was

still available on the internet nor instructed him to remove the

article. Thus, respondent did not know what steps he should have

taken upon receipt of the grievance.

5 "2T" refers to the transcript of the August 13, 2014

hearing.

16



Because Judge Farrington’s letter, which was enclosed with

the OAE’s letter, did not mention that the article remained

available on the internet, respondent assumed that the issue

concerned the content of the article. Thus, his reply to the

grievance focused on the First Amendment rights of attorneys to

criticize judges. He did not check to determine whether the Khan

article still appeared on the internet.

The OAE interviewed respondent on August 7, 2013. According

to respondent, it was at this time that he learned that the Khan

article was still available on the internet. The parties agreed

that the Khan article did not appear at the law firm’s website

under "cases of interest," as of August 7, 2013. Nevertheless,

respondent was informed that the article could be retrieved by

using the search terms "Chatarpaul" and "Farrington." and by

typing the law firm’s web address, followed by ".RiteAid."

Respondent, who testified that he was a "little bit stunned" by

this revelation, replied: "I don’t even know why that is,

because I exclude [sic] it from my website since October of 2010

17



when the case was resolved.’’6 He also pointed out that when he

asked, at the interview, why his publication of the Khan article

was an issue, the presenter

"grappling with the question."

replied that she, too, was

At the interview, respondent stated that he had been aware

that, despite the removal of the article from the law firm’s

website, where it no longer appeared, it could be located

through a search engine, such as Google. However, he could not

explain why, stating that "somehow the archives come up and then

it goes to my website." He demonstrated that, when a user

accessed the law firm’s website directly, the Khan article did

not appear among the "cases of interest." In respondent’s view,

after the hyperlink had been removed from the law firm’s

website, the article remained within the internet archives, but

he did not know how to "get rid of that."

The OAE interviewer suggested that respondent "look into

it." Respondent answered:

Yeah. I’m going to have to research it
to find out how to get rid of that. I -- like
I said, I wish it’s no longer there. The

6 Respondent was obviously mistaken about this date, because
he had removed the article from his website in 2012.

18



case was resolved,    and part of the
settlement agreement was that I remove this,
and so that happened. I went in to my
website and I physically removed it.

[Ex.P5p.1711.20-25.]7

After the interview, respondent went home and checked the

law firm’s website. At the ethics hearing, respondent

demonstrated what he did, using the Nebraska federal judge

article. He entered the address chatarpaulaw.com, clicked on

"articles," where the Nebraska federal judge article no longer

appeared. This explained why respondent was "entirely confused

as to how in the world that [the Khan] article can be retrieved"

because he had deleted it and it did not appear on the website

under "cases of interest." He simply did not understand how that

could be the case.

Upon questioning by the special master, Herbert conceded

that he had no information that respondent was aware, prior to

the OAE’s informing him, that the article remained available.

Herbert had no factual basis upon which to conclude that

7 "P5" comprised certain pages
respondent’s August 7, 2013 interview.

from the transcript of

19



respondent intentionally failed to remove the article completely

from the website.

According to Herbert, upon receipt of the OAE’s April 2013

letter, respondent could have gone onto the website and deleted

the content of the article, which would have resulted in a

searcher seeing only a blank page there. This would not require

a particularly high skill level to accomplish, as one who types

in content should be able to "type out" content.

On the evening of August 7, 2013, respondent reviewed help

pages on Yahoo and Google. He did not contact Network Solutions

because the contract he had with that provider did not include

assistance with a website that was self-built. He sent emails to

Yahoo, Google, and Bing, asking how to remove a cache. Bing

replied, stating that it "does not control the operation,

design, or content of the websites." Thus, according to Bing,

respondent would have to contact the site owner to remove the

content.

At the presenter’s request, respondent clicked on the

Network Solutions link, which was located at the bottom of the

home page of the law firm’s website. Next, he clicked on

"customer support." He acknowledged that the page reflected an

2O



800 number to call with a technical question about Network

Solutions’ services.

On August 8, 2013, the day after respondent’s OAE

interview, the OAE wrote to respondent, stating, in pertinent

part:

On doing a Google search of the words (a)
"Chatarpaul"    and    "Farrington,"    or    (b)
"Farrington"    and    "Rite Aid,"    or    (c)
"Chatarpaul" and "Rite Aid," as of today, the
very first site listed for the search results
is http://chatarpaullaw.com/riteaid.html. I
attach a printout of the file. As you can
see, it is the article on the Khan case (the
same exact text and site address as Judge
Farrington sent to this office on August 30,
2012). The internet address on the printout
demonstrates that the file continues to be
published on your website, as of today ....

[Ex.PI0;SF~58;SF¶59.]

On that same date, respondent wrote the following letter to

the OAE:

I received your letter by fax requesting
following [sic] up documents. I will be
responding on or before the deadline.
However, I would like to make a few brief
comments relating to the publication of the
article in question.

The article about the Khan case was removed
from my website following the termination of
the     Khan     case. If you     go to
www.chatarpaullaw.com and go through the
whole website, you will not find the
article. I removed the article as well as

21



all search words. Today, I again checked it
and looked on each web page to see if I made
a mistake and [sic] not delete something. I
can’t find anything relating to the Khan
case. However, the article does come up, as
you have stated,    when you type    in
"Chatarpaul Farrington."

I researched how to remove a web page on
Google and on Yahoo.com. I retrieved a few
articles and then make [sic] a specific
written request by filling out an on-line
form to request the article’s removal from
Google and on [sic] Yahoo, which is powered
by Bing. Please see copy of attached
documents relating to the removal requests.

I will keep attempting to remove any
reference to this article. As I indicated to
you, there is no reason for me to keep this
article because the settlement agreement
calls for the removal of the article from my
website, which I did. I wish I could remove
them [sic] with a blink of an eye, but
unfortunately, removal of the article is
more complicated than I thought.

In addition to the steps taken to completely
remove the article from the internet, I have
sent a letter of apology to the Hon.
Christine Farrington. Attached, please see
copy of letter to Judge Farrington.

Since our meeting yesterday,    I spent
additional time thinking about this case
over and over. If I were in Judge Farrington
[sic] shoes [sic] how I would feel after
reading that article. Putting myself in her
shoes, writing the article was wrong and for
that, I sent Her Honor a written apology. I
did not use proper judgment, writing the
article. In addition, looking back and after
reading portions of a transcript in the

22



case, I realized that I could have handled
the dispute I had with Her Honor with more
courteousness. And for my failure to do so,
I have apologize [sic] to Her Honor. Please
see copy of letter to Judge Farrington.

I have also reviewed some of the possible
charges you may file against me. Some of
these charges I may stipulate to. I would
like to discuss any possible resolution
including private reprimand or perhaps
taking additional ethics courses.

In the meantime, I will provide you with
copies of the documents and information you
have requested.

Thank you.

[Ex.PII. ]

On August 9, 2013, respondent wrote to the OAE, again,

declaring that he had successfully removed the Khan article from

the law firm’s website. Though lengthy, the full text of the

letter is set forth below:

Following up on the steps taken to remove the
webpage (chatarpaullaw.com/riteaid.html), from
my website, I would like to inform you that
the webpage has been successfully removed from
my website, and the link completely removed
from the search engines such as Google and
Firefox.8 Below are efforts made to accomplish
this.

8 Firefox is a web browser, not a search engine.

23



Last night, about 9:00 pm, I sent a written
request to Google and Yahoo (powered by Bing),
to remove the above referenced link. Bing sent
an email to me this morning. Attached hereto
is a copy of the email from Microsoft Customer
Support. According to the email, the web page
was still live. The email advised me to
contact the webmaster, which I did.

I contacted Network solutions [sic], the
hosting company for my website. I spoke to a
client relations representative, and described
the problem. He went through my site and
advised that the wep [sic] page does not show
up. I told him that when I do a google search,
the link does come up. After some research, he
went through the publication page of my
website, and asked me to click on "Advanced
Option," which I did. Under "Advanced
Option,["] he told me to click (check off) on
"Run a Full published [sic] and remove all
pre-existing files and folders under the
published directory . . ." I did that, and
then republished the web site. Previously, I
did not use this "advanced option" as I did
not notice it.

After I republished the website (web pages),
while the client relationship representative
was on the phone, I again did a search under
"Chatarpaul Farrington." The link still came
up. He did some more research and advised me
that I need to clear my computer browsing
history, including all cookies. I went on
Firefox, clicked on "Clear Recent History" and
deleted/clear [sic] browsing history, cookies,
cache, etc. Attached hereto is the Firefox
page with the clear history and cookies page.
I also went on Internet explorer [sic] and did
the same thing. Under "Internet Options" I
checked deleted [sic] browsing history, which
deleted temporary files, history, cookies,
saved passwords, and web form information."

24



Attached hereto is the Internet Explorer page
with the clear history option.

He also advised me to clear the browsing
history and cookies on my iphone [sic] and
iPad, which I did.

After clearing the history and cookies, I
again typed in "Chatarpaul Farrington" on both
Internet Explorer and Firefox. A link came up
"Rite Aid Discrimination-Chatarpaul    Law
Offices." However, when you clink [sic] on
that link, a message is displayed "404:Page
not Found." Please see attached page
indicating results for "Chatarpaul Farrington"
and the "page not found" result from Internet
Explorer. I also did the same for Firefox and
the message "Whoops! Page could not be found"
was displayed.

The Network Solutions’ client relationship
representative also referred me to a site
called paqewash.com. According to him, this
site will tell you whether a particular page
is "currently active." I went to that site and
typed in "chatarpaullaw.com/riteaid.html." The
message displayed was "404:Page not Found."
Please see attached webpage from pagewash.com
and the results of the search.

According to the Network Solutions’ client
relationship representative, you have to clear
the browser history and cookies in order to
access "current web pages." He advised that
unless you clear the browser history from your
device (PC, smartphone, iPad, etc), the device
will access old pages because it stores the
old information on the device. I did not know
about this before, and I learned something
new. He further advised that search engines
refreshed periodically and any web pages
previously removed will not show up when a

25



search is conducted. But for now, the article
itself does not show up.

Please delete the browser history and cookies
from your computer and other electronic device
and then check again. Please also go to
pagewash.com and verify that the page has been
removed.

[Ex.PI3.]

Respondent also provided the OAE with a copy of an August

8, 2013 letter that he had written to Judge Farrington, which

reads as follows:

As you may recall, I was the attorney who
appeared before you in Hudson County for
trial in the above referenced matter in or
about March 2012.

I wrote an article on my website relating to
the case, which is now the subject of an
ethics complaint. Notwithstanding whatever
outcome of the ethics complaint, I wish to
offer my sincere apology to you personally
and as a Superior Court Judge.
The article was removed from my website
after the matter was resolved on appeal in
2012. At the time, I also removed all search
engine words relating to the case. However,
the article still comes up when certain key
words are used. Today, I have sent a written
request to Google.com and Yahoo.com to
remove the link. Attached hereto is a copy
of the written requests. I believe the
article is in the internet history cache and
still accessible unless the search engine
specifically removes it. I will continue to
follow up with these engines so that this
article is completely removed from the
internet.

26



In addition to taking all necessary steps to
remove the article, I will never write an
article remotely close to what I wrote about
the Khan case.

This evening, I spend [sic] a good amount of
time pondering the things I wrote in the
article. I now realize ~hat at the time I
wrote the article I did not use proper
judgment. At the time, I had thought that
lawyers were not prohibited from commenting
about their case based on their personal
opinion. However, as I think more deeply
about the article, irrespective of what I
think lawyers can and cannot do, the fact
remains that I should never have made such
statements on my website about a judge or
her rulings. Putting myself in your shoes, I
can see how the article may have an impact
on you personally, in a professional manner,
and upon the judiciary as a whole. As I sit
here writing this letter, I wish I can [sic]
go back and change time, and with some
common sense, not do what I did. But
unfortunately, past mistakes cannot be
corrected, only present and future ones
could [sic] be avoided.
In addition, in reviewing a portion of a
transcripts [sic] in this case, and upon
reflection, I realized that I could have
handled any disputes with Your Honor in a
more courteous and respectful manner, and
for my failure to do so, I am deeply sorry.
I did not mean any disrespect to Your Honor.

As a human being, I make mistakes. But upon
learning those mistakes, I try to better
myself and avoid making similar mistakes. As
an attorney, I strive to practice law within
the confines of my moral and ethical
obligations to my clients and to the
profession. Sometimes, in the midst of a
hard fought trial, these basic obligations

27



give way to human emotions, which, although
may seem common in the everyday world, are
not appropriate in a court environment. For
that, I am truly sorry and will take all
steps to avoid any such conduct in the
future.

I am not asking Your Honor to accept my
apology. I simply wish to convey my apology.

[Ex.PI2.]

Respondent testified that he stood by the content of his

August 8, 2013 letter to Judge Farrington. In particular,

although he believed that, in retrospect, he should not have

made such statements about the judge and her rulings, respondent

did not believe they were unethical. Still, he would not publish

such an article again because he did not want to be the subject

of another ethics investigation.

The special master questioned respondent about his

statement to Judge Farrington that he had removed the article

from the internet because, on that very day, the OAE had shown

him that the article was still on the internet. Respondent

pointed out that, in his letter to the judge, he stated that he

had removed the article from the internet but that he

acknowledged that "it’s coming up now." He insisted that nothing

written in the letter was untrue. He removed the Khan article

from the website. Although it could still be accessed,

28



respondent did not know how to remove it. He recognized that,

perhaps, in hindsight, he should have called Network Solutions,

but he did not. Respondent stated that, while he may have

exercised poor judgment, he was not deceitful.

According to Herbert, it was not reasonable for respondent

to contact Google or Bing to have the article removed from the

website because neither entity hosted the law firm’s website.

Search engines, such as Google, simply "index information from

the website on a periodic basis to establish its search criteria

that might provide search hits for the site in question." Google

could control the result of a search performed only on Google,

not the results of searches conducted through other engines,

such as Bing. Moreover, there could be other, uncooperative

search providers that would refuse to remove the content without

a court order.

Herbert claimed that the reasonable approach to removing an

article from the law firm’s website would have been for

respondent to contact Network Solutions, the website host, by

clicking on the hyperlink that appeared at the bottom of every

page on the law firm’s website. Respondent testified that it did

not occur to him, initially, to contact Network Solutions for

assistance in modifying the law firm’s website because it was

29



respondent who had constructed the website, using Network

Solutions’ "website builder tool."

Herbert challenged respondent’s claim that, by August 8,

2013, he had removed the search terms by which the Khan article

could be retrieved on the internet, as respondent’s selection of

keywords within Network Solutions did not limit the terms that

could be searched through search engines, such as Google.

Through a series of searches, on numerous occasions around

August 8, 2013, Herbert confirmed that the Khan article had

remained publicly available on the internet. Indeed, Herbert

claimed that respondent had stated that the article was finally

removed on August 19, 2013, a point conceded by respondent,

according to the special master.9

Herbert testified that a hyperlink to a page is merely a

short cut. Thus, a page can still be live even after the

hyperlink has been removed. Accordingly, an article would still

be accessible either by typing the complete address in the

address bar or conducting a search.

9 The August 19, 2013 date must be incorrect. Respondent’s
August 9, 2013 letter to the OAE demonstrates that, as of that
date, the Khan article was no longer accessible.

30



Herbert understood that, in order to remove the article,

respondent first "removed the listing on this particular page"

but he did not "take any additional action to remove the HTML

file itself from his website contents." Only later, "around the

19th," did respondent contact Network Solutions, obtain

additional instruction, and remove the content.

Herbert offered his opinion of respondent’s efforts to

remove the article:

Well, I feel it wasn’t a sensible
decision to begin the process of, you know,
how do I ensure proper removal by starting
with Google and then another before getting
back to Network Solutions, who was, in fact,
the provider as shown in the records. I do
feel that that’s somewhat common knowledge,
I don’t call Comcast, who is my home cable
provider, for a problem with my iPhone
that’s through AT&T. So I would start with
Comcast first if I noticed -- and especially
where I was buying additional services from
them, and, you know, something with one of
their aspects or what have you.

[IT151-11 to 23.]

For example, respondent’s e-mail to Microsoft (Bing) asking

how to remove an article from the internet was "out of context."

Herbert explained that, if there were a problem with his

telephone, he would contact the telephone company, "not the

31



water company or [sic] not the electric company to come and

assist or sort it out."

Ultimately, Herbert conceded, he did not know whether

respondent had intentionally taken fewer steps than were

necessary to completely remove the Khan article from the

internet after the Khan case had settled. Respondent testified

that he now understood the steps he would have had to have taken

to completely remove the Khan article from the internet.

Herbert     testified     about     respondent’s "overall

sophistication or knowledge of the internet," as follows:

Yes. The site designer, maintainer
appears to have an intermediate degree of
savviness [sic] is capable of adding
controls and features to his website and as
well as making updates frequently. The site
also follows a uniform layout and is easy to
navigate, which does, again, indicate some
degree of confidence in website design.

[ITI18-18 to 24.]I°

In addition, Herbert claimed that respondent had "an

intermediate level of web design, knowledge of the social

networking tools, knowledge of widgets, such as the imbedded map

i0 Herbert identified respondent as the "maintainer and

designer" of the law firm’s website.

32



feature." Further, based on what Herbert "can see on screen,"

respondent is "versed in user interface and accessibility." That

respondent has a computer, a website, and a "variety of tools"

on the law firm’s website "indicates a larger degree of web

friendliness." He continued:

Just the existence of having his own
website, having two blogs, and having
possibly additional posts on Facebook,
there’s some cohesion there. And given that
many of the resources are accessible from
the others, that again indicates to me a
moderate degree of savviness.

[2T196-16 to 22.]

Moreover, Herbert noted, respondent was "on top of the

technology trends," as evidenced by the Windows 8.1 software on

his laptop computer, which had a "touch screen as well." Thus,

when asked if it is "fair to say that when a person who controls

a website puts up content on a particular page, that person may

also have the capability later on to go in and edit that

particular content," Herbert answered "Absolutely."

Respondent testified that he considered the law firm’s

website to be an advertisement and that he did not advertise by

any    other    means.    Previously,    respondent    had    received

"calls/potential clients as a result of cases published on [his]

33



web." Thus, by publishing the Khan article on his firm’s

website, respondent sought to "attract new clients."

Respondent did not obtain Khan’s consent prior to

publishing the Khan article,n He acknowledged that he did not

print and retain copies of the pages on the law firm’s website.

When he is required to remove a published article, "it’s gone,

as far as [he’s] concerned." Respondent testified that, although

he did not have a record of the pages of his website as they

appeared throughout 2013, he believed that they could be located

through the "go back machine, archive."

Herbert explained how an individual could find content that

has    been    removed    from    the    internet,    by    searching

www.archive.org, which contains an internet search mechanism

called the "Way Back Machine." The Way Back Machine browses

content that "is no longer technically available in its current

form on the internet." Its usefulness is limited, however,

because it contains information captured on random dates. Thus,

not every page of a website is captured with any regularity. In

n Respondent made these statements in an April 24, 2014
brief submitted to the special master in support of a motion to
dismiss the complaint.

34



the case of the law firm’s website, its pages were captured on

two dates in 2011, no dates in 2012, and two dates in 2013 (one

in March and the other in September).

According to Herbert, the number of captures is not

controlled by the owner of the website. Thus, if an attorney has

an ethics obligation to maintain copies of all advertisements

placed on the internet, the internet archive system would not be

sufficient to carry out that duty. Attorneys could meet their

obligation by printing the individual web pages; saving them to

thumb drives, hard drives, CDs or DVDs; or saving a copy of the

web page in the web browser.

Notwithstanding the above, Herbert testified that, as of

the date of his testimony, "[m]uch" of the law firm’s website

was the same as in 2012 and 2013. He stated that the "formatting

changed a little bit here and there, but there hadn’t been a

significant design change since very early on in the websites

[sic] history." The same hyperlinks appeared in 2012 and 2013.

The special master’s report focused on the content of the

Khan article, respondent’s awareness that the article remained

accessible on the internet after he had taken steps to remove it

from the law firm’s website, and the use of his website for

advertising purposes.

35



As to the Khan article’s content, the special master ruled

that none of respondent’s statements constituted a violation of

RPC 3.2, RP__~C 7.1(a)(1), RP~C 7.1(a)(2), or RP_~C 8.2(a). The

applicable provisions of these rules require an attorney to

"treat with courtesy and consideration all persons involved in

the legal process" (RPC 3.2); prohibit an attorney from making

false or misleading communication about "any matter in which the

lawyer has . . . a professional involvement" (RP___~C 7.1(a)(1));

prohibit an attorney from making a false or misleading

communication that is "likely to create an unjustified

expectation about results the lawyer can achieve, or states or

implies that the lawyer can achieve results by means that

violate the Rules of Professional Conduct or other law" (RPC

7.1(a)(2)); and prohibit a lawyer from making a statement that

"the lawyer knows to be false or with reckless disregard as to

its truth or falsity concerning the qualifications of a judge"

(RPC 8.2(a)).

The special master parsed the statements made in the Khan

article in sections. The first section covered the section of

the article beginning with "At trial" and ending with

"environmental matters." According to the special master, these

36



statements were "factually accurate and consistent with other

publicly available information about Judge Farrington."

Next, the special master considered the section of the

article beginning with "During the trial" and ending with "the

subject of an appeal," which he described as "a combination of

fact and opinion." Because it was true that Judge Farrington had

excluded evidence, including the outcome of the unemployment

hearing, the statement summarizing her decision was fact. The

statements that (I) these rulings were improper and that (2) the

judge "made various prejudicial comments suggesting lack of

impartiality" were respondent’s opinion about the determinations,

neither of which violated any of the applicable RPCs.

Finally, the special master reviewed the last two sentences

of the Khan article, which began with "The plaintiff’s position"

and ended with "these perceived errors." He noted that, at the

disciplinary hearing, no evidence was offered to establish that

these statements were either inconsistent with or contrary to

Khan’s position. Moreover, the statements were opinions, which,

in the special master’s view, were protected by the First

Amendment to the United States Constitution.

With respect to RPC 7.1(a)(1) and (2) in particular, the

special master observed:

37



The Article described a case handled by
Respondent that he lost after a jury trial.
Typically attorneys want to publicize their
victories, not their losses. The OAE appears
to allege that Respondent’s opinion that an
appeal would be successful constitutes a
violation of these RPCs.

I find nothing in the Article which is
false or misleading concerning the prior
work experience of the Trial Judge or facts
of the case, or anything that would create
an unjustified expectation about the results
a lawyer can achieve. The statement that a
lawyer is hopeful that a case will be
reversed on appeal does not, without
substantially more, violate RPC 7.1 (a) (2).

[ SMR22. ]12

The special master concluded:

Under the facts of this case, and in
consideration of the broad scope of the
First Amendment, I cannot conclude on the
record in this case that the content of the
Article constitutes an RPC violation.
Respondent’s publication of the Article,
while unpleasant and even distasteful for
some, is a price we must pay in order to
exercise our First Amendment freedoms.

[SMR21.]

12 "SMR" refers to the

October 21, 2014.
special master’s report, dated

38



Finally, the special master concluded that the Khan article

did not constitute a violation of RPC 3.2 because "the content

of the Kahn [sic] Article is constitutionally protected speech."

With respect to respondent’s failure to remove the Khan

article from the internet entirely, the special master found

that the record lacked any evidence that, prior to respondent’s

receipt of the grievance, in April 2013, he knew that the Khan

article was still available on the internet. Indeed, the steps

respondent took to remove the Khan article, following the May

21, 2012 settlement, were the same as those he had taken

previously, in other cases, when he was required to remove

articles pertaining to those matters. Thus, the special master

ruled, Herbert "stray[ed] beyond the field of his expertise"

when he opined that, at the time of the May 21, 2012 settlement

of the Khan case, respondent knew, or should have known, what

steps were necessary to completely remove the Khan article from

the internet.

The special master did find, however, that, once respondent

had received the grievance, in April 2013, he knew that the Khan

article remained accessible on the internet. The special master

based this finding on a statement made by respondent in the

brief filed in support of his motion to dismiss the complaint,

39



which was dated April 24, 2014. The special master quoted the

following from respondent’s brief:

I was unaware that the article was
still retrievable through Google until I
received a copy of the letter from the
Office of [sic] Ethics dated April 8, 2013
attaching a copy of Judge Farrington’s
letter of grievance. Subsequent to the [sic]
Office of Attorney Ethics Letter, I went to
my website to check to see if the article
was there. I did not see the article on the
website. I then went to Google and typed in
various keywords. The article did in fact
show up. I then sent a written letter
request to Google and other such search
engines.

[SMR24;Ex.PI5p.27 (emphasis in original).]

The special master noted,    however,    that,    at the

disciplinary hearing, which took place just a few months after

the brief was filed, respondent testified that he did not learn

that the Khan article was still accessible until the August 7,

2013 OAE interview, when he was so informed by the presenter.

Based on this evidence, the special master concluded that

respondent violated RPC 3.2 and RP__~C 8.4(d). With respect to the

former, he held respondent to the statements made in the April

2014 brief and found that respondent "either did not pay

attention to the facts as contained in the grievance on April 8,

2013, or he simply didn’t care." Upon the view that RP__~C 3.2

4O



applies to "both lack of diligence and a failure to expedite

and/or complete litigation," the special master ruled that

respondent’s "lack of diligence in his failure to realize, at

least as of April 8, 2013, that the Kahn [sic] Article was still

accessible on the Internet" amounted to a violation of that RP_~C.

With respect to RP__~C 8.4(d), which prohibits conduct

prejudicial to the administration of justice, the special master

noted that "the evidence supports a finding that Respondent

failed to take reasonable and necessary steps to make sure the

Kahn [sic] Article was completely removed from the Internet

(especially after Respondent received the OAE’s April 8, 2013

letter), and that his failure to do so has unnecessarily

consumed resources of the State."

Further, the inconsistency of respondent’s statements about

when he learned that the article was still accessible formed an

independent basis for a second violation of the same RP__~C. The

special master explained:

The two statements .    .    . cannot be
reconciled. The only conclusion that I can
draw is that Respondent is [either] reckless
in representations he makes as to when and
how he learned that the Article was still
available on the Internet, or that he gave
false testimony in this hearing. In either
circumstance, there is, in my view, a
violation of this RPC because Respondent

41



either made a false statement during the
hearing,     or that    his    contradictory
statements are so irreconcilable that he
recklessly makes statements at different
times that apparently seem convenient for
his immediate purpose. In either event, I
believe that the OAE has satisfied its
burden of establishing a violation of RPC
8.4(d).

[SMR29.]

Finally, the special master rejected the OAE’s claim that

the Khan article violated RPC 7.2(a), which requires

advertisements to be "predominantly informational." The special

master explained:

There is no factual misstatement in the
Article, and the statements concerning the
nature and extent of the experience of Judge
Farrington prior to being appointed to the
Superior Court are factually true. The
statements by Respondent as to his belief
that the trial judge exhibited bias and that
her rulings were infected by that bias are
fundamentally no different from statements
that would be contained in a legal brief.
While statements in a legal brief would
clearly be protected by a litigation
privilege, I cannot conclude based on the
record evidence in this case that the
statements in the Article, either alone or
in combination with each other, constitute a

.violation of RPC 7.2(a).

[ SMR26. ]

With respect to count three, the special master found that

respondent should have known, "no later than April 8, 2013,"

42



that the Khan article remained accessible on the internet.

"Indeed," the special master continued, "this is what he stated

in writing in his brief on April 24, 2014 in support of his

motion to dismiss the Complaint."

Further, in the special master’s view, "[e]ven a cursory

review of the OAE’s April 8, 2013 letter would have revealed, by

the text of the letter itself, the Kahn [sic] Article was still

available." The same was true with respect to the attachments to

that letter.

Once again, the special master observed that respondent

"either did not care, or did not give appropriate attention to

the OAE’s communication." Thus, respondent’s "failure to take

steps shortly after April 8, 2013 to completely remove the Kahn

[sic] Article constitutes gross negligence," a violation of RPC

l.l(a) (prohibiting a lawyer from handling or neglecting a

matter "entrusted to the lawyer in such manner that the lawyer’s

conduct constitutes gross negligence").

The special master dismissed the OAE’s claim that, by

failing to completely remove the Khan article, respondent

violated RPC 1.2(a) (requiring a lawyer to "abide by a client’s

decisions    concerning    the     scope    and    objectives    of

representation"). According to the special master, if respondent

43



had taken no steps to remove the Khan article, upon execution of

the May 2012 settlement agreement, he would have violated the

RPC. That the steps he did take, at the time, were insufficient

did not rise to such a level.

Finally, the special master dismissed the charged violation

of RP__~C 1.6(a) (prohibiting a lawyer from revealing "information

relating to representation of a client unless the client

consents after consultation, except for disclosures that are

impliedly authorized in order to carry out the representation").

The special master observed that it would be a violation of the

First Amendment to prohibit the revelation of truthful

information about a case that is "otherwise publicly available,"

in the absence of the client’s consent.

The special master also observed that, under the OAE’s

interpretation of RPC 1.6(a), an attorney would violate that

rule if he or she disclosed his or her prior litigation

experience to a prospective client. In the special master’s

view, "that conclusion makes no[] sense."

The special master found no basis for concluding that

respondent’s failure to "timely remove" the Khan article from

the internet violated RPC 1.6(a).

44



For respondent’s violation of RP___~C l.l(a), RPC 3.2, RP___qC

7.2(b),

censure.

identify

and RPC 8.4(d), the special

Although the special master

master recommended a

did not specifically

aggravating factors, he pointed out respondent’s

contradictory statements as to when he learned that the Khan

article had remained accessible on the internet.

Following a de novo review of the record, we are satisfied

that the special master’s finding that respondent’s conduct was

unethical is fully supported by clear and convincing evidence.

We begin with an examination of the content of the Khan

article and whether that content violates the RP___~Cs charged in

the complaint. In this regard, the OAE has chosen to rely on the

analysis it provided to the special master.

First, we consider the claims that respondent violated (I)

RPC 7.2(a), by his "misuse" of his website, a form of

advertising, "to criticize a Superior Court Judge by name, in an

unfair and unfounded manner and for purposes of attracting

business for the attorney and not for purposes of conveying

accurate information, where the publication of the article . . .

was global and unrestricted," (2) RPC 8.2(a), by making a

statement concerning the qualifications of a judge, with

reckless disregard as to its truth or falsity, and (3) RPC 3.2,

45



by failing to treat the judge, a person involved in the legal

process, with courtesy and consideration.

With respect to the RPC 7.2(a) charge, it is important to

keep in mind that the language of the rule is very different

from what is suggested in the complaint. Although subparagraph

(a) is lengthy, only a single sentence could possibly apply to

the facts of this case. That sentence reads: "All advertisements

shall be predominantly informational." RPC 7.2(a). The OAE’s

analysis of this RPC violation repeats the allegations of the

complaint.

The plain language of RPC 7.2(a) requires the advertisement

to     be     predominantly     informational,     not     exclusively

informational. Because the charge relates to the Khan article’s

statements about Judge Farrington, we limit the discussion of

this rule to that portion of the article devoted to her, parsing

it as did the special master.

From "At trial" to "environmental matters," the article is

exclusively informational, a recitation of pure fact. These

sentences do not criticize the judge, let alone in "an unfair

and unfounded manner." Similarly, from "Judge Farrington

excluded" to "the subject of an appeal," the article is

exclusively informational. There is no evidence to suggest, and

46



no argument has been made, that the judge did not issue the

rulings described.

The final section of the article, beginning with "[t]he

plaintiff’s position is" and ending with "these perceived

errors," is informational. Of course, it was the plaintiff’s

position that the defense verdict was the product of errors on

the part of the trial judge. Indeed, such is the position of

nearly every party who appeals an

statement is clearly informational.

adverse verdict. That

The statement that the

errors included "various comments suggesting favoritism" also is

informational. Judicial bias is a ground for appeal when, for

example, a judge abuses his or her discretion in denying a

motion for recusal. Similarly, the claim that plaintiff was

confident that the Appellate Division would grant a new trial is

informational.

The remaining sentence under consideration begins with

"During the trial" and ends with "pending appeal." That, too, is

informational. It identifies the "subject of a pending appeal,"

that is, the claim that the judge had made "various prejudicial

comments suggesting lack of impartiality."

In short, every sentence pertaining to Judge Farrington in

the Khan article is "predominantly informational," as required

47



by RPC 7.2(a). Thus, the OAE’s claim that the article criticized

her "in an unfair and unfounded manner" is without merit. For

the same reasons, the RPC 8.2(a) also is meritless.

In addition, the OAE’s claim that respondent violated RPC

3.2, which requires a lawyer to "treat with courtesy and

consideration all persons involved in the legal process," is

without merit. The OAE takes the position that the Khan article

"characterized" Judge Farrington as "biased, inexperienced,

unfair, partial, arbitrary, and failing in comparison to a Judge

of the experience, stature and reputation of Judge Mantineo." It

does not.

We note that the special master engaged in a thorough FirSt

Amendment analysis of the content of the Khan article. In light

of our finding that respondent’s comments did not violate the

charged RPCs, we n~ed not consider whether those comments were

protected by the First Amendment.

In addition to the claim that the Khan article unfairly

treated Judge Farrington, the OAE also asserts that it contained

"false or misleading communications about the lawyer, the

lawyer’s services, or any matter in which the lawyer has or

seeks a professional involvement," a violation of RP~C 7.1(a)(1)

and RPC 7.1(a)(2). The former characterizes a false or

48



misleading communication as the "material misrepresentation of

fact or law," as well as the omission of "a fact necessary to

make the statement considered as a whole not materially

misleading.,, The latter characterizes a communication as false

or misleading if it "is likely to create an unjustified

expectation about results the lawyer can achieve .... -

With respect to the RP__~C 7.1(a)(1) charge~ the OAE argues

that the Khan article "materially misrepresented facts relating

to both the trial and the appeal, and omitted information about

the dismissal of the appeal with prejudice under the terms of

the Settlement Agreement.,, According to the OAE, the Khan

article "mischaracterized as fact the statements which

Respondent included about Judge Farrington, and his personal

assessment of her deficiencies as a trial judge, which he

packaged as part of his overall description of the services his

law firm had to offer." The brief also suggests that, because

Khan did not consent to the publication of the article, it was

false to state that "plaintiff’s,, position was that the verdict

was the product of judicial errors and that "plaintiff,, would

prevail on appeal.

The argument misses the mark. As shown above, the article

did not contain any information that was not factual. Moreover,

49



any reasonable person would recognize the comments as those of a

litigant who had lost the action, rather than an objective

observer of

litigation,

the judiciary. Finally,

though those of the lawyer,

positions taken in

who is trained to

recognize issues, are always attributed to the party to the

litigation, in this case, the plaintiff.

With respect to RP__~C 7.1(a)(2), the OAE argues that the Khan

article was likely to create an unjustified expectation about

the results respondent could achieve on appeal in the Khan case.

Respondent created this unjustified expectation "because he

attributed all responsibility to Judge Farrington for anything

that had not gone in his client’s favor at trial."

This argument also misses the mark. The Khan article’s

claims that certain rulings of the trial judge formed the basis

for an appeal does not in any way "attribute[] all

responsibility to Judge Farrington for anything that had not

gone in his client’s favor at trial."

Although the complaint charged respondent with having

violated RP_~C 8.4(c), the OAE did not specify, either in the

complaint or in the post-hearing brief, how respondent had done

so. There is no basis upon which to find that respondent made

5O



any misrepresentations in the Khan article, when it was

published. We, thus, dismiss the RPC 8.4(c) charge.

The OAE asserts that respondent violated RP___~C 8.4(d) because

the Khan article "disparaged a sitting judge, criticized her

conduct in a pending case,

integrity of the judiciary

and put the qualifications and

at issue." In support of its

argument, the OAE relied on the following statement contained in

respondent’s August 8, 2013 letter to Judge Farrington: "Putting

myself in your shoes, I can see how the article may have an

impact on you personally, in a professional manner, and upon the

judiciary as a whole."

The OAE’s position is unsustainable. The content of the

Khan article did not contain, or even suggest, anything

improper. By stating the grounds for appeal, the Khan article

did not disparage Judge Farrington. Moreover, it did not

criticize her in a manner that prejudiced the administration of

justice. It most certainly did not make an issue of her

qualifications or the integrity of the judiciary.

To put this issue in perspective, these types of violations

are typically reserved for truly disparaging comments that are,

at worst, simply untrue, or, at best, scandalous. Se___~e, e.~., I_~n

the Matter of Alfred Sanderson, DRB 01-412 (2002) (in the course

51



of representing a client charged with DWI, attorney made

discourteous and disrespectful communications to the municipal

court judge and to the municipal court administrator; in a

letter to the judge, the attorney wrote: "How fortunate I am to

deal with you. I lose a motion I haven’t had [sic] made.

Frankly, I am sick and tired of your pro-prosecution cant;" the

letter went on to say, "It is not lost on me that in 1996 your

little court convicted 41 percent of the persons accused of DWI

in Salem County. The explanation for this abnormality should

even occur to you."); In re Weiner, 217 N.J. 146 (2014)

(attorney-plaintiff asserted in various court filings, among

other things, that the Pennsylvania judiciary was "beholden to

the authority and influence" of the defendants, that the

official acts of the judges that presided over the litigation

were "predetermined" and the "product of a corrupt conspiracy,

that induced the judges to act in a particular way," and that

decisions made in the litigation were "wrought with judicial

errors at best or under the constraints of undue influence at

worst"); In re Van S¥oc, 216 N.J. 427 (2014) (during a

deposition, the attorney called opposing counsel "stupid" and a

"bush league lawyer;" the attorney also impugned the integrity

of the trial judge, by stating that he was in the defense’s

52



pocket); In re Swarbrick, 178 N.J. 20 (2003) (the attorney made

numerous statements in front of a jury that the judge was unfair

and prejudiced and announced the time more than 130 times during

a jury trial); In re Geller, 177 N.J. 505 (2003) (the attorney

filed baseless motions accusing two judges of bias against him;

failed to treat judges with courtesy, characterizing one judge’s

orders as "horseshit," and, in a deposition, referring to two

judges as "corrupt" and labeling one of them "short, ugly and

insecure"); In re Shearin, 172 N.J. 560 (2002) (among other

things, the attorney demonstrated a reckless disregard for the

truth when she made disparaging statements about the mental

health of a judge); In re Hall, 170 N.J. 400 (2002) (among other

things, the attorney made false and baseless accusations against

judges); In re Hall, 169 N.J. 347 (2001) (the attorney was found

in contempt by a Superior Court judge for accusing her

adversaries of lying, maligning the court, refusing to abide by

the court’s instructions, suggesting the existence of a

conspiracy between the court and her adversaries, and making

baseless charges of racism against the court); and In re Solow,

167 N.J. 55 (2001) (the attorney engaged in intimidating and

contemptuous conduct towards two administrative law judges; in

particular, the attorney filed approximately one hundred motions

53



seeking one of the judge’s disqualification on the basis that he

was blind and, therefore, unable to observe the claimant or

review the documentary evidence; the motion papers repeatedly

referred to the judge as "the blind judge"). Nothing stated by

respondent in the Khan article comes close to the conduct and

comments of the attorneys in the above cases.

Finally, we find, as did the special master, that

respondent violated RPC 7.2(b) because, contrary to the

requirements of the rule, he admittedly failed to keep a copy of

the various pages of his website, in their various forms, "for

three years after . . . dissemination along with a record of

when and where [they were] used."

As stated above, the second count of the complaint contains

the same charges as the first. The difference is that, with the

first count, the charges stemmed from the publication of the

Khan article in the first instance. The charges in the second

count are based on the continued presence of the article on the

internet after execution of the settlement agreement, in May

2012, and after respondent’s receipt of the grievance, in April

2013, through the date it was finally and entirely removed from

the internet, sometime in August 2013. Thus, we assess

respondent’s conduct during these two periods.

54



For the reasons stated in the analysis of the first count,

we dismiss the following charges, in the second count: RP__~C 3.2,

RPC 7.2(a), RPC 7.2(b), and RP_~C 8.2(a). For the same reasons, we

find that respondent violated RP__~C 7.2(b). As explained below,

however, we must consider the allegations underlying the RPC

7.1(a)(1), RPC 7.1(a)(2), RP___qC 8.4(c), and RPC 8.4(d) charges, as

they relate to a time period that is different from that in the

first count of the complaint. As to these violations, the

presenter, at oral argument, directed us to paragraphs sixty-one

through sixty-five of the complaint, which are set forth below:

61. Respondent wrote to the OAE on
August 8, 2013, "The article about the Khan
case was removed from my website following
the termination of the Khan case."
(A60). This was not true.

62. Respondent stated on August 8,
2013, that, "following the termination of
the Khan case," Respondent "removed the
article as well as all search words." (A60).

63. Respondent then acknowledged that
this statement was not true, as he added,
"however, the article does come up, as you
have stated, when you type in ’Chatarpaul
Farrington.’" (A60).

64. In a letter to the OAE submitted
by Respondent on August 9, 2013, Respondent
included an e-mail which he had received
from Microsoft Customer Support that same
day. The Customer Support e-mail confirmed
that            the            webpage            at

55



http://chatarpaullaw.com/riteaid.html
still active," and that it was
"cached" page. (A66).

"is
not a

65. Respondent provided to the OAE a
copy of a letter dated August 8, 2013,
addressed to    the    Honorable    Christine
Farrington from Respondent. Respondent wrote
in the letter as follows:

I wrote an article on my website
relating to the [Khan] case, which
is now the subject of an ethics
complaint.            Notwithstanding
whatever outcome of the ethics
complaint, I wish to offer my
sincere apology to you personally
and as a Superior Court Judge.
[A62].

[C¶61-C~65.]13

In addition to the paragraphs above, we note, too, that

paragraphs sixty-six through sixty-nine contain additional

allegations of misrepresentations on the part of respondent.

Paragraphs sixty-six and sixty-seven of the complaint allege

that respondent spoke an untruth when he stated, in the letter

to Judge Farrington, that "[t]he article was removed from my

website after the matter was resolved on appeal in 2012"

because, at that time, respondent knew that the article was

13 "C" refers to the second amended complaint, dated May 8,

2014.

56



still accessible on the internet. Paragraphs sixty-eight and

sixty-nine allege that his representation to Judge Farrington

that he had also removed all search engine terms was untrue.

We do not agree that the purportedly false statements of

respondent, identified in the above paragraphs, were, in fact,

false. Although respondent’s claim to the OAE and to Judge

Farrington that, following the "termination" of the Khan case,

the Khan article had been removed from the law firm’s website

and the search terms deleted, was inaccurate, the record lacked

clear and convincing evidence that respondent intentionally

misrepresented those facts.

A violation of RP_~C 8.4(c) requires intent. See, e.~., I__~n

the Matter of Ty Hyderall¥, DRB 11-016 (July 12, 2011)

(complaint charging attorney with RPC 8.4(c) based on the

appearance of the emblem of the New Jersey Board of Attorney

Certification sixteen times on his website; emblem was placed

there by his non-attorney cousin, who designed the website, and

used the emblem in order to make the site "attractive and

appealing;" complaint dismissed because the attorney did not

intend to include the certified civil trial attorney emblem on

his website, was unaware of its appearance on the site, and who,

upon learning of the emblem, arranged for its immediate removal;

57



prior reprimand for conduct prejudicial to the administration of

justice based on his sexual advances toward two legal aid

clients); In re Uffelman, 200 N.J. 260 (2009) (where we noted

that, if an attorney makes a statement believing it to be true

at the time that he makes it, then it is not a

misrepresentation; a misrepresentation is always intentional

and, therefore, does not occur simply because an attorney is

mistaken or his statement is later proved false, due to changed

circumstances); and In the Matter of Karen E. Ruchalski, DRB 06-

062 (June 26, 2006) (case remanded where the attorney did not

know that her statements in reply to a grievance were inaccurate

but,     nevertheless,     stipulated     that     she     had    made

misrepresentations; the attorney had not intended to make the

misrepresentations and did not stipulate intent).

Paragraphs sixty-one to sixty-nine suggest that respondent

admitted to having misrepresented to the OAE that, following the

"termination" of the Khan case, he "removed the article as well

as all search words." Yet, his acknowledgement to the OAE, after

having been informed that, despite his belief, the article

remained accessible and that it could be found through a search

of certain terms cannot be deemed a concession that a statement

previously made was intentionally false. Rather, in our view,

58



respondent’s comment was merely an acknowledgment that what the

OAE had stated to him was accurate, despite his own belief that

the article had been completely removed from the internet.

Finally, most of the charges in count three should be

dismissed. First, RPC l.l(a) governs the manner in which a

lawyer handles a legal matter, that is, the case itself. It

simply does not apply to a lawyer’s "handling" of his or her

firm’s website, including the placement of content. Thus,

respondent did not violate the rule, as the complaint alleged,

by failing to remove the Khan article from the internet until

August 2013.

The RPC 1.2(a) charge also stems from the misapplication of

that rule to the facts of this case. Repeatedly, the OAE asserts

that, by signing the settlement agreement, Khan was directing

respondent, in writing, to do what he was required to do under

the terms of that agreement. Thus, Khan had expressly directed

respondent to remove the Khan article from the internet. RPC

1.2(a) does not apply, for several reasons.

First, Khan signed the settlement agreement because she was

a party to the case. The settlement agreement required each

party to undertake and complete certain duties. The provision

requiring respondent to remove the Khan article was imposed

59



solely on him, not by his client, but by the defendants. Thus,

there was no written instruction,    authored by Khan,

independently directing respondent to remove the Khan article

from the law firm’s website.

Second, the applicable provision of RPC 1.2(a) requires a

lawyer to "abide by a client’s decision whether to settle a

matter." Presumably, respondent abided by that decision when he

negotiated the settlement. Khan’s signature on that document

supports such a finding.

With respect to the OAE’s claim that respondent violated

RPC 1.6(a), by disclosing information "not within the categories

of information allowed under the Rule," the OAE argues that the

Rule prohibits an attorney from publishing on his or her website

"any information about the client’s representation unless the

client £irs~ consents following consultation." The applicable

portion of the RP__~C provides:

A lawyer shall not reveal information
relating to representation of a client
unless     the     client     consents     after
consultation, except for disclosures that
are impliedly authorized in order to carry
out the representation, and except as stated
in paragraphs (b), (c), and (d).

[RPC 1.6(a).]

60



Subparagraphs (b), (c), and (d) do not apply to the facts

of this case because they govern situations in which the lawyer

must reveal information to prevent the client or another person

from committing a criminal, illegal, or fraudulent act.

We find that respondent violated RP__~C 1.6(a) because he did

not have his client’s consent to publish the Khan article, which

identified her by name. Although the special master was of the

view that there was no violation because the Khan article

contained only publicly available information, RPC 1.6(a) is not

limited to the disclosure of client confidences or information

protected from disclosure by the attorney-client privilege.

The Court addressed the scope of RP~C 1.6 in In re Advisory

Opinion No. 544, 103 N.J. 399 (1986). That case involved the

disclosure of the names of Community Health Law project clients

as part of the program’s reporting obligations to funding

sources. In its discussion of the issue, the Court noted that

RPC 1.6(a) had expanded the scope of protected information

beyond the attorney-client privilege "to include all information

relating to the representation, regardless of the Source or

whether the client has requested it be kept confidential or

whether disclosure of the information would be embarrassing or

detrimental to the client." Id. at 406. In analyzing the

61



Project’s quandary, the Court specifically noted that compliance

with the reporting requirement (by disclosing merely the client

names) would, of necessity,

confidential information about

disclose very personal and

them (i.e., that they were

indigent and/or mentally disabled). Thus, in this very limited

context, the Court held that the identity of the project’s

clients constituted "information relating to the representation"

and that to disclose the names of the project’s clients, without

their authorization to do so, would indeed violate RPC 1.6(a).

Id. at 411-12. See, also, Advisory Committee on Professional

Ethics Opinion 700, 182 N.J.L.J. 1126 (2005).

Although the Court did discuss certain exceptions to the

prohibition against disclosure of "information relating to the

representation," publicly available information was not among

them or otherwise addressed -- and we are not aware of any case

specifically addressing the application of RPC 1.6(a) to such

matters. However, because we have determined that respondent’s

disclosure of Khan’s identity alone on his website without her

authorization constitutes an impermissible disclosure, we need

not reach the issue of whether the remainder of his disclosure

in respect to publicly available details of her matter also

violated RPC 1.6(a).

62



To conclude, the clear and convincing evidence establishes

only that respondent violated RPC 1.6(a), to the extent that he

disclosed Khan’s name in the Khan article, without her consent,

and RPC 7.2(b), to the extent that he failed to retain copies of

the pages of the law firm’s website.

There remains for determination the appropriate measure of

discipline to impose on respondent for his violations of RPC

1.6(a) and RP__C 7.2(b).

There is a dearth of precedent applying RPC 1.6(a). In I__n

re Lord, 220 N.J. 339 (2014), the attorney received a reprimand

for disclosing confidential client information, a violation of

RPC 1.6(a), in addition to engaging in a conflict of interest,

and improperly terminating the representation of her clients.

The attorney divulged confidential client information by sending

to her adversary a copy of a letter that she had written to her

clients about their failure to sign the settlement agreement in

the matter and in which she stated that she had "tried to reach

you via telephone on several occasions to make arrangements for

you to sign the typed up Settlement Agreement, but you either do

not answer the telephone or you hang up on me."

In respondent’s prior matter, In re Chatarpaul, supra, 175

N.J. 102, he received a reprimand for not only sending to a bank

63



sealed records pertaining to his client’s criminal matter, a

violation of RPC 1.6(a), but also engaging in heavy-handed

tactics to compel the client to pay his outstanding legal fee.

Finally, in In re Hopkins, 170 N.J. 251 (2001), the

attorney received a reprimand for his violation of RPC 1.4(a)

(failure to communicate with a client), RPC 1.5(b) (failure to

communicate basis of fee in writing), RP___qC 1.6(a)(1), and RP~

1.7(a) (conflict of interest). The RP___qC 1.6(a)(1) violation arose

out of the attorney’s discussion of one matrimonial client’s

divorce case with another matrimonial client.

If nothing else, the above cases establish that, for a

violation of RP__~C 1.6(a), arising out of the disclosure of

clearly confidential information, a reprimand is in order.

Moreover, the above cases involved violations of other RPCs,

notably those pertaining to conflicts of interest. Here, the

disclosure of Khan’s name, though protected by RP___~C 1.6(a), was

not revealed by respondent in the course of breaching the

attorney-client privilege. Moreover, her name was disclosed

after the trial had concluded and the matter was on appeal.

Thus, in our view, an admonition would be the greatest measure

of discipline that could be imposed on respondent for this

violation.

64



With respect to respondent’s failure to retain a copy or

recording of the law firm’s web pages for three years after

their dissemination, we have found no case that has addressed

that issue. By analogy, we look to those cases involving an

attorney’s failure to maintain required records, a violation of

RP___~C 1.15(d) (failure to comply with R__~. 1:21-6, the recordkeeping

rule). An admonition is the usual form of discipline for failing

to maintain required records. Se__e, e._~_-g~, In the Matter of Marc

D’Arienzo, DRB 00-101 (June 29, 2001) (failure to use trust

account and to maintain required receipts and disbursements

journals, as well as client ledger cards) and In the Matter of

Christopher J. O’Rourk~, DRB 00-069 (December 7, 2000) (attorney

did not keep receipts and disbursements journals, as well as a

separate ledger book for all trust account transactions). We,

thus, determine that an admonition is appropriate in this case

for respondent’s violation of RP_~C 7.2(b).

Based on the above, an admonition would be warranted for

respondent’s violation of RP__~C 1.6(a)(1) and RP__~C 7.2(b). We

determine, however, that respondent’s disciplinary history

requires enhancement to a reprimand. We so vote.

65



Chair Frost voted to impose an admonition. Member Singer

voted to dismiss the complaint and filed a dissenting decision.

Vice Chair Baugh and Member Clark did not participate.

We further determine to require respondent to reimburse the

Disciplinary Oversight Committee for administrative costs and

actual expenses incurred in the prosecution of this matter, as

provided in R_~. 1:20-17.

Disciplinary Review Board
Maurice J. Gallipoli, Member

Chief Counsel

66



SUPREME COURTOF NEW JERSEY
DISCIPLINARY REVIEW BOARD

VOTING RECORD

In the Matter of Jay J. Chatarpaul
Docket No. DRB 15-134

Argued: September 15, 2015

Decided: December 14, 2015

Disposition: Reprimand

Members

Frost

Baugh

Clark

Gallipoli

Hoberman

Rivera

,,.Singer

Zmirich

Total :

Disbar Reprimand

X

X

X

Admonition

x

4

Dismiss Disqualified Did not
participate

X

X

X

X

2

~-’Ellen A. Brodsky
Chief Counsel


